tirsdag 9. desember 2014

Kontakt med det høyere selv

En av de virkelig store helsebringende elementene i yoga og meditativt arbeid er oppdagelsen av det psykologien kaller det høyere selv. Oss selv på en høyere frekvens, om du vil. En høyere og mer omfattende bevissthet som inkluderer, men ikke er begrenset av, den vi vanligvis kaller 'meg'.

Denne oppdagelsen gir en kjempegevinst i form av frigjort energi. Lets face it. Dødsangst er aldri langt under overflaten hos oss som skal dø, og mye livsenergi går med til å fortrenge livets barske realitet. Kontakten med det høyere gir indre fred gjennom forsoning med slike grunnleggende fakta i menneskelivet.

Perspektivet blir mer helhetlig. Jeg har større tilgang til et evighetsperspektiv. Et ørneblikk.

I yoga snakker vi om den delen av deg selv som aldri har blitt født og som derfor heller aldri skal dø. (Akaal).....


Det høyere kan erfares gjennom kroppen. 

Nanak kaller det Kartha Purekh. "Det som arbeider i oss", og gjennom oss.
Vi kan kjenne Kartha Purekh gjennom kroppens vilje til å fortsette å puste. Eller hjertets vilje til å fortsette å slå. Det i oss som alltid vil liv. Helt uavhengig av "meg". Et sivilisasjons-impuls som vi alle bærer.

Mange tror at et slikt gjennombrudd først skjer etter mange års disiplin, og, ja, ingen kan garantere at denne spontane erfaringen vil opptre i dette livet. Men min erfaring er at opplevelsen av høyere bevissthet er subtilt tilstede rett rundt hjørnet. At nesten alle kan få en smak av meditasjonens nektar.

Jeg og Line bruker kundalini yoga når vi legger til rette for at en gruppe skal erfare en utvidet bevissthetstilstand. Kriya setter fart på kroppens energisystemer, noe som gjør det mye lettere å legge merke til subtile endringer i bevissthet og kropp. Lyd fra gong og mantraer (Naad yoga) er kraftfulle virkemidler som nesten med letthet kan bringe en hel gruppen inn i dyp meditasjon og ro.

Vi kan kalle det hva vi vil, det som vi erfarer i meditasjon. Jeg velger å si at vi oppnår kontakt med universell bevissthet og sannhet.

Denne bevisstheten minner meg om at jeg ikke skal ta denne leken, som er livet, alt for alvorlig. Men heller ikke flykte fra alt det som livet kaster på meg. Det høyere selv praktiserer kjærlighet og medfølelse. Det høyere selv er kjærlighet. Eller så sier alle som har erfart det.


 Vinterprogram










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar