fredag 22. august 2014

Du er et akustisk instrument!

Det er fascinerende å tenke på at vibrasjonen fra de ørsmå stemmebåndene gjennom det menneskelige instrument kan forvandles til en rungende lyd som kan fylle en hel operasal, eller en katedral. Eller også plage naboene.

Det siste - naboene - forhindret meg i å øve sangstemmen veldig lenge. Til tross for at de neppe kunne høre meg. Jeg kunne ikke fordra tanken på at noen skulle kunne høre de grusomme lydene jeg laget. 
Jeg hadde rett og slett projisert min indre kritiker på naboen - og tilfeldig forbipasserende. 
Det er ikke lett å bryte denne lydmuren. Stemmen vår er ytterst personlig. Vi har med hele oss selv i vår egen lyd. Lyden vår formidler følelsene våre, og begrensningene våre - hvem vi er - enten vi vil eller ikke. 
Jeg klarte til slutt å ta makten tilbake fra naboene, men det var litt av en prosess.

Denne (plutselige) nærheten til oss selv kan oppleves foruroligende på andre måter. Vibrasjon er spenningsforløsende, men det som ofte skjer når vi slipper spenninger er at vi kommer i berøring med følelser vi helst ikke vil ha. Selv om det betyr å også ofre de følelsene vi gjerne vil ha. 
Når vi kommer gjennom denne motstanden (som foreslår å utsette sangen til en annen gang), åpner det seg et nytt landskap for oss. Det å bruke stemmen er dypt tilfredsstillende. Det er til og med en vei til opplysning:

"The first thing to be realized is that Nanak practiced no austerities or meditation or yoga; 
he only sang, and singing, he arrived. He sang with all his heart and soul, 
so much so that his singing became meditation; 
his singing became his purification and his yoga."- Osho





Fysisk kundalini yoga for sangstemmen.

Har du først brutt lydmuren og begynt å bruke stemmen din, er kundalini yoga ypperlig for å frigjøre stemmen videre, og bygge og styrke instrumentet som er hele kroppen.
Du kan utvide kroppens klangrom, slippe spenninger som skaper klangdøde områder i den akustiske kroppen, som igjen hindrer hele instrumentet fra å vibrere som en helhet. Du kan tøye og styrke mellomgulvet, du kan lære å kontrollere og beherske pusten, styrke magestøtten gjennom ildpust og skape den riktige indre søyle.
Dette er de samme musklene som bærer deg gjennom livet, så dette er en win-win situasjon.

Synes du fremdeles det er vanskelig å få sunget på egenhånd? Det mye lettere å synge sammen med andre i begynnelsen. Oppsøk folk som synger!


"Et instrument er alltid litt tungt å spille på før det blir varmt. Men spiller man lenge på det kan det nærmest gløde i intensitet. Det er som om en kraftig, om enn subtil, energi går gjennom det. Det låter bedre. Det svinger. Dette gjelder også det menneskelige instrument. Jeg har litt erfaring med å være et slikt instrument. Det er en viktig del av min yoga."


Hjelpemidler.
Bruk et instrument til å vibrere sammen med deg, hvis du kan. De fleste mantraene fra kundalini yoga skal vibreres over én grunntone eller akkord, slik at man ikke trenger å være musiker for å få det til. I en senere post vil jeg dele noen bra apper som du kan bruke for å støtte din egen stemmeyoga. Og i løpet av året håper jeg å bli ferdig med en reviderte og utvidet utgave av vår kundalini yoga mantrabok.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar